گزارش بازدیدهای رئیس سازمان «سمت» از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور عراق

۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۱ کد : ۶۸۷ اخبار
تعداد بازدید:۷۶۲
دکتر مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان «سمت» طی سفر به عراق، تعدادی از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور عراق را بازدید کرد.
گزارش بازدیدهای رئیس سازمان «سمت» از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور عراق

به گزارش روابط عمومی «سمت»، دکتر داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی در سفر به کشور عراق، از تعدادی مراکز پژوهشی و کتابخانه‌های این کشور بازدید کرد.
اولین دیدار دکتر مهدوی‌زادگان از مرکز احیای تراث عَتبۀ کاظمیه بود. در این برنامه سمیر خزعل، معاون مرکز گفت: «علی‌رغم تازه تأسیس بودن این مجموعه گام‌های خوبی در مسیر حفظ و نشر میراث موجود در کاظمین برداشته شده‌است، هرچند که کافی نیست.» دکتر مهدوی‌زادگان، با معرفی برخی گروه‌های تخصصی و پژوهشی همسو با مأموریت این مرکز، اعلام آمادگی کرد در صورت تمایل طرف عراقی این امکان از طرف «سمت» وجود دارد تا از ظرفیت علمی - پژوهشی سازمان برای احیا و نشر گنجینۀ ارزشمند عتبۀ کاظمیه استفاده شود. ایشان در ادامه از قسمت‌های مختلف مجموعه بازدید کرد و در پایان یادداشتی در دفتر یادبود مجموعه نوشت. معاون مرکز احیای تراث ضمن تشکر از اهتمام رئیس سازمان، گزیده‌ای از آخرین آثار منتشره‌ مجموعه را به دکتر مهدوی‌زادگان اهدا کرد.
رئیس «سمت» در شهر نجف اشرف، ابتدا از کتابخانه کرباسی دیدن کرد. این مجموعه حاصل جمع‌آوری مجموعه اسناد، تصاویر و آثار ارزشمند علمای نجف بود. حجت‌الاسلام کرباسی، به پاس قدردانی از حضور رئیس سازمان، گزیده‌ای از آثار چاپی خود را به وی اهدا کرد.

 

دکتر مهدوی‌زادگان در ادامه در مرکز اسلامی مطالعات راهبردی حاضر شد و با حجت‌الاسلام سیدهاشم میلانی گفتگو کرد. پیشتر «سمت» تجربۀ همکاری با این مؤسسه را در چاپ نسخۀ عربی کتاب هرمنوتیک داشته‌است. دکتر مهدوی‌زادگان در حاشیۀ بازدید از مجموعه آثار چاپی مرکز، پیشنهاداتی را در زمینۀ کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مطرح کرد که با استقبال روبه‌رو شد.

دار التراث مقصد بعدی رئیس سازمان به منظور بازدید بود. در این دیدار دو طرف با ظرفیت‌های علمی - تحقیقاتی یکدیگر آشنا شدند. حجت‌الاسلام شجاعی ضمن معرفی آخرین مجموعه‌های خریداری شده، به ارائه توضیحاتی درخصوص فرایند کاری مجموعه پرداخت و در زمینۀ هرگونه همکاری همسو با فعالیت‌های مؤسسه اعلام آمادگی کرد. دکتر مهدوی‌زادگان در پایان بازدید خود، اقدامات انجام شده را ارزشمند ارزیابی کرد و پیشنهاد کرد اهتمامی شود تا نتایج فعالیت‌های پژوهشی، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در قالب کتاب در اختیار جامعه دانشگاهی قرار گیرد.
دکتر مهدوی‌زادگان در دومین روز حضور در نجف اشرف از کتابخانه امیرالمومنین (ع) بازدید کرد. رئیس «سمت» در حاشیۀ این دیدار به دست‌اندرکاران کتابخانه پیشنهاد کرد تا در کنار قفسه‌های موضوعی مختلف، مجموعه‌ای را به آثار منتشره پیرامون فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر در نظر بگیرند که این پیشنهاد هم با استقبال روبه‌رو شد.
رئیس «سمت» پس از حضور در بیت امام راحل (ره) و ثبت یادداشت در دفتر یادبود این مجموعه، در کتابخانه آیت‌الله قرشی حاضر شد و ضمن تلاوت فاتحه بر مزار این عالم عالیقدر، از کتابخانه و موزه ایشان بازدید کرد. حجت‌الاسلام قرشی، فرزند مرحوم قرشی، ضمن معرفی آثار چاپی با پیشنهاد رئیس سازمان در زمینۀ عرضۀ آثار مرحوم قرشی در قالب کتاب درسی، موافقت کرد.

 

کلید واژه ها: سازمان سمت سفر عراق دکتر مهدوی زادگان


نظر شما :