دیدار رؤسای سازمان مطالعه و تدوین «سمت» و دانشگاه تهران

۱۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۳ کد : ۵۸۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۷۳
دکتر مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان سمت و دکتر مقیمی، رئیس دانشگاه تهران به گفتگو پیرامون ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری مشترک نشستند.
دیدار رؤسای سازمان مطالعه و تدوین «سمت» و دانشگاه تهران

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، در این نشست مشترک دکتر داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی با دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری مشترک «سمت» و دانشگاه تهران امضا کردند.

در این دیدار دکتر مهدوی‌زادگان ضمن معرفی ظرفیت‌های موجود در سازمان «سمت»، با تبیین تحولات درون سازمانی و رقم خوردن نوآوری‌هایی در این سازمان، تاکید کرد: یکی از شیوه‌های تحول این است که ارتباطات گسترده‌ای فراتر از زمینه انتشارات با مراکز علمی بزرگ مانند دانشگاه تهران برقرار کنیم. وی با بیان اینکه تولید محتوای کتب درسی از اهمیت ویژه‌ای در این سازمان برخوردار است، افزود: ۵۰ گروه تخصصی به منظور تولید کتب درسی دانشگاهی در سازمان «سمت» ساماندهی شده است که بر این اساس نزدیک به ۲۵۰ عضو دانشگاهی در این گروه‌های تخصصی حضور پیدا کردند.

رئیس «سمت»، به امکان همکاری مشترک در زمینۀ احیای تراث دانشگاه تهران و تبدیل آن به آثار مشترک مبنایی اشاره کرد و افزود با توجه به شبکه نخبگانی موجود در میان اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران، قابلیت انجام همکاری مشترک به منظور نشر و گسترش آثار علمی وزین علمی مشترک وجود دارد. همچنین بر این مهم تاکید کرد «سمت» آمادگی دارد آن دسته از آثار اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران را که واجد استانداردهای کتاب درسی هست پذیرا باشد.

دکتر مهدوی‌زادگان در ادامه با تبیین مشکلات عدیده موجود بر سر چاپ و نبود سهمیه کاغذ برای ناشران دولتی پیشنهاد داد با مشارکت ناشران فعال دانشگاه‌های دولتی، سازمان «سمت» نامه‌ای را برای ریاست محترم جمهوری تهیه و ارسال نماید تا بر اساس در سهمیه کاغذ پیش‌بینی شده برای ناشران دولتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازنگری شود تا ناشران دولتی به عنوان بازوان توانمند نظام، از حمایت بیشتری برخوردار شوند. همچنین بر اساس پیشنهاد دکتر مهدوی‌زادگان مقرر شد مقدمات تشکیل انجمن ناشران دانشگاه‌های کشور با محوریت سازمان «سمت» مهیا شود تا پیگیری رفع موانع و مشکلات سریع‌تر و متمرکزتر شود.

در این دیدار رئیس دانشگاه تهران، دکتر مقیمی با بیان اینکه سازمان «سمت» به عنوان یک مجموعه بسیار خوشنام و با کیفیت در حوزه نشر شناخته می‌شود، بیان داشت: وقتی در بررسی پرونده ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در هیأت ممیزه دانشگاه، به آثار اعضای هیأت علمی که در «سمت» چاپ شده است برخورد می‌کنیم، همه اعضای هیأت ممیزه از این آثار با احترام یاد می‌کنند و مورد تاییدشان است. این رویکرد اعضای هیأت ممیزه دانشگاه که از برجسته‌ترین اساتید هستند، سرمایه ارزشمندی برای سازمان «سمت» محسوب می‌شود.

دکتر مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز به تمرکز دانشگاه تهران بر تولید محتوای خوب و داوری خوب اشاره کرد و بر گسترش همکاری دانشگاه تهران و سازمان «سمت» به منظور چاپ محتوا و کتاب‌های باکیفیت تاکید کرد.

دکتر ملیحه صابری نجف‌آبادی معاون پژوهشی سازمان «سمت» نیز با اشاره به اهمیت استانداردسازی کتاب‌های آموزشی و درسی و به‌روزرسانی و جذاب‌سازی آنها، گفت: علاقه‌مند هستیم در این زمینه‌ها از اندیشمندان و متخصصین دانشگاه تهران کمک بگیریم. دانشگاه تهران شاخص‌های کتاب درسی را مشخص کند و برای کتاب‌های درسی گواهینامه صادر کند. کتاب‌های درسی باید روزآمد، علمی و هماهنگ با سرفصل‌ها باشد. همچنین این قابلیت برای برخی از آثار وجود دارد که با ساده‌سازی برخی مفاهیم، در اختیار مخاطب عام قرار بگیرد.

دکتر حمیدرضا خادمی، مدیر امور پژوهشی و ارزشیابی سازمان «سمت» نیز به تشریح فعالیت‌های کارگروه‌های ۵۰ گانه این سازمان پرداخت.

در ادامه این نشست، تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) در راستای گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی و به منظور طراحی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه تولید کتاب‌های مبنایی؛ تألیف، ترجمه و تدوین کتاب‌های درسی رشته‌های مورد نیاز و مرتبط؛ تألیف و ترجمه کتاب‌های مبنایی در حوزه علوم اسلامی و انسانی؛ ترجمه کتاب‌های مورد نیاز علوم انسانی به زبان‌های خارجی و چاپ، نشر و توزیع آثار مشترک و همکاری مشترک در زمینه نشر الکترونیک منعقد و مبادله شد.

دکتر مرتضی اکبری، مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران نیز با اشاره به تشابه و هم‌جنس بودن چالش‌ها و مشکلات انتشارات دانشگاه تهران و سازمان «سمت»، نسبت به شکل‌گیری زمینه‌های همکاری مشترک بین انتشارات دانشگاه تهران و سازمان «سمت» در حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی ابراز امیدواری کرد و بیان داشت: در این همکاری مشترک بتوانیم به صورت هم‌افزا در زمینه چاپ و توزیع کتاب مشارکت داشته باشیم.

وی به برنامه وزارت علوم مبنی بر حمایت مالی از کتاب‌های مرجع تا میزان ۲ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران و سازمان «سمت» می‌توانند کتاب‌های مشترکی را به صورت مرجع منتشر کنند و از حمایت وزارت علوم استفاده نمایند. بازار بین‌المللی یکی دیگر از حوزه‌های هدف ما است که در این حوزه نیز می‌توانیم به طور مشترک همکاری داشته باشیم. حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی با توجه به اهداف سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) و نقد و بررسی تحلیلی کتاب‌های درسی رشته‌های مورد نیاز و همکاری در طرح‌های حوزه جامعه و صنعت از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است که روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۲ به امضای دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) رسید.

کلید واژه ها: سازمان سمت دانشگاه تهران دکتر داود مهدوی‌زادگان اداره همکاری های علمی


نظر شما :