مراسم روز ملی بسیج اساتید در «سمت»

۰۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۸ کد : ۵۸۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۸۵
مراسم روز ملی بسیج اساتید با هماهنگی کانون بسیج اساتید «سازمان مطالعه و تدوین» و با سخنرانی دکتر سعدالله زارعی و دکتر هادی مراد پیری برگزار شد.
مراسم روز ملی بسیج اساتید در «سمت»

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، مراسم روز ملی بسیج اساتید با هماهنگی کانون بسیج اساتید «سازمان مطالعه و تدوین» و با سخنرانی دکتر سعدالله زارعی و دکتر هادی مراد پیری برگزار شد.

دکتر داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان مطالعه و تدوین، ضمن گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید به تحول ایجاد شده در توانایی‌های بدست آمده در ایام دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «ابتکارات، نوآوری‌ها، توانمندی‌ها و طراحی‌های انجام شده در آن ایام زاییدۀ فکر و اندیشه استاد بسیجی بود. انقلاب اسلامی ایران توانسته بود این تعداد استاد بسیجی را درعرصه جنگ داشته باشد و این دست نمی‌داد اگر رهبری امام راحل نبود. بسیاری از عملیات‌های نظامی را که ایران اجرا کرده بود تا به امروز در دانشگاههای خارج از ایران تدریس می‌شود. اما هنوز نتوانسته‌ایم آچنان که باید و شاید این اساتید بسیجی را معرفی کنیم.»

دکتر سعدالله زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم امسال سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، به تبیین دو عنصر اساسی و برجسته در نهضت انقلاب اسلامی «ایمان و امید» پرداخت و بیان کرد: «ایمان عنصر برانگیزاننده وجدانی است که انسانهایی را در مسیر زندگی شخصی و در مسیر زندگی اجتماعی به سمت اهداف و آرمانها هدایت می‌کند. ایمان را می‌توان همان حجت باطنی مورد اشاره در روایت دانست. ایمان است که باعث می‌شود شهید چمران شرایط آسوده و آرام زندگی در آمریکا را رها کند و در کنار شرایط سخت کنار مردم ستم‌دیدۀ لبنان قرار بگیرد. بعد از انقلاب هم از مناصب چشم بپوشد و در میدان‌های سخت و پیچیده مقابله با دشمن قرار بگیرد.»

دکتر زارعی در ادامه با اشاره به یکی از مناجات‌های شهید چمران که خطاب به اعضا و جوارح خود می‌گوید: «ای پاهای من در این لحظات آخر عمر آبروی مرا حفظ کنید. شما سالهای دراز به من خدمت کرده‌اید، از شما می‌خواهم که در این آخرین لحظه نیز وظیفۀ خود را به بهترین وجه ادا کنید... ای چشمان من تیزبین وهوشیار باشید، ای قلب من، این لحظات آخرین را تحمل کن، ای نفس، مرا ضعیف وذلیل مگذار، چند لحظه بیشتر با قدرت و اراده صبور وتوانا باش... چند لحظه دیگر به آرامش خواهید رسید،آرامشی ابدی.» این مواجهه با خودش، جز برآمده از تجلی ایمان در وجود او نیست. همین ایمان باعث می‌شود نام و خاطره و تفکر شهید چمران، سالهای سال باقی و جاری باشد اما از دیگر مدعیان چه مانده است؟ امید و اعتماد و توکل به خدا آثار شگفتی در دنیا و جهان ما دارد. حالا اگر بخواهیم شخصیت چمران را به یک نظام سیاسی تبدیل کنیم می‌شود جمهوری اسلامی ایران. ببینید امروز ایران چه جایگاهی در منطقه و جهان دارد؟ سفر رئیس جمهور به اندونزی به عنوان یکی از چهار پایگاه امریکایی‌ها علیه چین، حضور ناوهای ایرانی در منطقۀ کارائیب، برگشت سعودی‌ها به برقراری ارتباط با ایران و دیگر موارد جز از سر قدرت حاصل از تجلی ایمان در نهضت انقلاب اسلامی ایران است؟

دکتر زارعی در بخش پایانی سخنان خود گفت: متاسفانه دانشگاه از این تحولات عقب است. این در حالی است که تحلیل‌گران غربی از ایران به عنوان قدرت آینده در عرصۀ جهانی یاد می‌کنند. این حرفها را تایید یا تکذیب نمی‌کنم اما آنچه مشخص است این است که تغییر در نظام جهانی قطعی است؛ آمریکا در وضعیت افول قرار گرفته است؛ قدرت از غرب به شرق در حال چرخش است و در هر شکلی از نظام جهانی آینده، ایران یکی از قدرت‌های اثر گذار خواهد بود.

دکتر هادی مراد پیری، معاون هماهنگ‌کننده پژوهشگاه علوم و عارف دفاع مقدس و استاد دانشگاه امام حسین (ع) سخنران دیگر این مراسم بود. این استاد دانشگاه سخنان خود را در موضوع تحول‌بخشی ایمان در ایام دفاع مقدس و پس از آن بیان کرد و افزود: «قبل از انقلاب به‌خصوص بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکایی‌ها تمام زیرساخت‌های ما را تحت تاثیر قرار داده بودند. آمریکا برای هر کدام از کشورهای منطقه نقشی را قائل شده بود و به ایران هم نقش ژاندارمی منطقه را داد؛ این ژاندارمی به این معنا که امنیت کشورهای منطقه توسط ایران تامین شود بلکه به این معنا که اگر مردم یکی از کشورهای منطقه بر علیه حاکمان خود بخواهند قیام کنند، ایران قائله را می‌خواباند. آمریکایی‌ها تعیین‌کننده وزیر امورخارجه بودند. در نظام ارتش هرگونه درجه‌داری و حتی راهبری را باید امریکایی‌ها تایید می‌کردند. امام دو هدف کلان دارد: 1 بیرون کردن آمریکایی‌ها؛ دوم تغییر در نظام پادشاهی. همین مسئله باعث شد تا بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد ایجاد نظم نوین جهانی باشیم.

دکتر پیری در ادامه به صورت اجمالی برخی از دست‌آوردهای بدست آمده در دوره هشت سال دفاع مقدس را برشمرد و در پایان سخنان خود به مدیریت منحصر به فرد در آن ایام اشاره کرد و گفت: در تبیین سبک مدیریت در جبهه به چهار شاخصه مهم می‌توان به این موارد اشاره کرد: شیوه متفاوت و بومی بر اساس برادری؛ مشورت با فرماندهان سطوح مختلف؛ شیوه‌های اقناعی در پذیرش و انجام کارها و توکل در تصمیم‌گیری.

در این مراسم علاوه بر اعضای کانون بسیج اساتید، همکاران مجموعۀ پژوهشی سازمان «سمت» نیز حضور داشتند.

کلید واژه ها: انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی کانون بسیج اساتید بسیج اساتید بسیج دکتر سعدالله زارعی دکتر هادی مراد پیری


نظر شما :