در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان شد: کتاب مشترک «سمت» و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شایسته تقدیر است

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۴ کد : ۵۱۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۲۰
کتاب «نوآوری‌های فلسفی حکیمِ سبزواری» اثر دکتر حسینعلی شیدان‌شید و دکتر محمدهادی توکلی طرقی در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر شناخته شد.
در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان شد: کتاب مشترک «سمت» و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شایسته تقدیر است

به گزارش روابط‌عمومی «سمت» در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران کتاب «نوآوری های فلسفی حکیمِ سبزواری» اثر دکتر حسینعلی شیدان‌شید و دکتر محمدهادی توکلی طرقی که تولید مشترک «سمت» و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه محسوب می‌شود شایسته تقدیر شناخته شد.
این اثر به‌عنوان منبعی درسی برای دانشجویان رشته فلسفه اسلامی در درس‌های حکمت متعالیه و تاریخ فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شده است؛ البته دیگر علاقه‌مندان به این زمینه تحقیقی نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

این کتاب در پنج بخش و پانزده فصل تدوین شده است. نویسنده بخش اوّل را به هستی‌شناسی اختصاص داده است. در این بخش اصالت وجود، تشکیک وجود، اشتدادپذیری وجود (۱): استدلال بر حرکت جوهری، اشتدادپذیری وجود (۲): نقد برهان صدرالمتألّهین بر حرکت جوهری و محمول های عدمی بحث شده‌اند.

بخش دوم کتاب به خداشناسی اختصاص دارد در این بخش اثبات وجود خدا: برهان صدّیقین، صفات الهی بررسی شده است و در بخش سوم با عنوان جهان‌شناسی به حدوثِ عالَم، مجرّدات عقلی و مثالی و امور مادّی پرداخته می‌شود.

نویسنده بخش چهارم را به انسان‌شناسی اختصاص داده است و در این بخش به تجرّد نَفْس، هبوط نَفْس، فرجام‌شناسی پرداخته است. بخش پنجم علم‌شناسی است که به موضوعاتی مانند؛ بحث وجود ذهنی، کیفیّت اِبصار (۱): سازوارسازی دیدگاه سهروردی و صدرالمتألّهین، کیفیّت اِبصار (۲)؛ پاسخگویی به اشکالات صدرالمتألّهین بر نظریّه سهروردی، اتّحاد عالِم و معلوم (۱)؛ استدلال بر اتّحاد عالم و معلوم و اتّحاد عالِم و معلوم (۲)؛ چند و چونِ برهان تضایف پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حمیدپارسانیا _ دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال _ در این مراسم در سخنانی با ارئه گزارشی از روند برگزاری جایزه اظهار کرد:امسال بالغ بر ۶۰ هزار کتاب تالیف چاپ نخست منتشر شد، در یک غربالگری نخستین بیش از ۲هزار کتاب برگزیده و در داوری‌هایی که توسط در ۱۵ گروه و هیات علمی و مشارکت ۵۵۰ داور انجام شد، از میان ۲۵۰ اثر، ۶۰ اثر شایان تقدیر و برگزیده بودند که از میان‌ آنها ۹ اثر برگزیده شد. ‌سال گذشته ۱۲ هزار اثر داوری شد، اما امسال ۲۰ هزار اثر وارد داوری شد.

کلید واژه ها: جایزه کتاب سال نوآوری‌های فلسفی حکیمِ سبزواری


نظر شما :