مروری بر موفقیت‌های «سمت» در جشنواره‌های کتاب سال ۱۳۹۹

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۷۴
آثار تولید شده در سازمان «سمت» توانستند در سال ۱۳۹۹ در چهار جشنواره مطرح کشور صاحب رتبه شوند
مروری بر موفقیت‌های «سمت» در جشنواره‌های کتاب سال ۱۳۹۹

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، سال ۱۳۹۹ نیز علی‌رغم تمامی محدودیت‌های که به‌واسطه گسترش ویروس منحوس کرونا بر اقشار مختلف مردم از جمله اهالی علم و فرهنگ کشور اعمال کرد رو به پایان است اما نگاهی به عملکرد سازمان «سمت» در این سال نشان می‌دهد هرچند که ویروس کرونا و بحران‌های متعدد در حوزه تأمین کاغذ تأثیرات قابل‌توجهی بر عملکرد «سمت» داشته است اما این سازمان همچنان در مسیر حرکت به سمت گسترش و نشر آگاهی جزو پرتوان‌ترین مراکز علمی کشور است. یکی از شواهد پررنگ این ادعا نیز کارنامه سازمان «سمت» در جشنواره‌های معتبر حوزهٔ کتاب است.
کتاب‌های «سمت» در سال ۱۳۹۹ نیز توانستند موفق به کسب عناوین ارزشمندی از جشنواره‌های کتاب کشور شوند و در رشته‌هایی از علوم‌انسانی همچنان یکه‌تاز عرصه تألیف و ترجمه باشند.

 

جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی

در سی‌و‌هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که یکی از معتبرترین جشنواره‌های کشور در حوزه کتاب است کتاب «فرهنگ زبان‌آموز پیشرفتۀ فارسی»، تألیف سید مصطفی عاصی در بخش زبان فارسی برگزیده شد.
این کتاب یک فرهنگ زبان‌آموز تک‌زبانه فارسی برای سطح پیشرفته است که به منزله کتابی مرجع برای کسانی که فارسی را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی می‌آموزند طراحی و تدوین شده است.

 

همچنین دو کتاب از «سمت» در این جشنواره شایسته تقدیر شناخته شدند که عناوین آنها به شرح زیر است:

 «تنظیم مولکولی و سلولی سازگاری با فعالیت ورزشی»، تألیف کلود بوچارد، ترجمه عباسعلی گائینی، جواد طلوعی‌آذر و محمد همتی‌نفر 

 

«روش‌شناسی کمی در جغرافیا»، تألیف بهلول علیجانی 

 

جشنواره بین‌المللی فارابی

«ساخت نوایی زبان فارسی - تکیه واژگانی و آهنگ» نوشته وحید صادقی اثری از گروه زبان‌شناسی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت) در فرایند ارزیابی یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی حائز رتبه برگزیده دوم بزرگسال در گروه علمی زبان، ادبیات و زبان‌شناسی شد.

تکیه و آهنگ دو رویداد مهم ساخت نوایی زبان است که نقش اساسی در برجستگی واحدهای زبانی دارد. تکیه در سطح کلمه باعث برجستگی نسبی یک هجا می‌شود. در سطح جمله نیز یک کلمه با تغییرات آهنگی از کلمات دیگر برجسته‌تر می‌شود. در این کتاب نویسنده کوشیده است جنبه‌های آواشناختی ساخت نوایی زبان فارسی را تبیین کند. در این راستا، فرضیه‌های واجی متعددی را مطرح کرده و در چارچوب آزمایش‌های تولیدی و درکیِ مناسب به محک آزمون گذاشته است. از رهگذر این آزمایش‌ها، یافته‌های مهمی درباره بازنمود آوایی و واجی ساخت نوایی زبان فارسی حاصل آمده که برخی باورهای رایج و دیدگاه‌های علمی پیشین را به چالش گرفته است. ازاین‌رو، مطالعه کتاب حاضر به زبان‌شناسان و پژوهشگران زبان فارسی توصیه می‌شود.

 

همایش کتاب سال حوزه

بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد علمی فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، با پیام تصویری حضرت آیت‌الله جوادی آملی در روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه در مدرسه علمیه معصومه قم برگزار شد و کتاب «جایگاه‌شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم‌انسانی» تألیف سید حمیدرضا حسنی و هادی موسوی از گروه فلسفه و کلام سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، در فرایند ارزیابی بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به دلیل برخورداری از امتیازاتی همچون علمی‌پژوهشی بودن و کسب امتیاز محور ویژه همایش یعنی دارابودن محتوای علوم‌انسانی اسلامی، حائز رتبه برگزیده شد.

 

جشنواره بین‌المللی شعر فجر

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد نیز برای «سمت» بدون دستاورد نبود در میان برگزیدگان این رویداد کتاب «سرّ سخنانِ نغزِ خاقانی» از «سمت» در بخش «درباره شعر» به طور مشترک به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.


 

 


( ۳ )

نظر شما :